Sildiarhiiv: Lillemuster

Tähtkiri Vene Keisririigi R-kleebikuga, Paide – Schwerin 1919

1070a-Paide-Schwerin-ajutine-tähitud-1919-postiajalugu-ee

Eelnevalt on siin lehel näha olnud kolm Paidest 1919.a. saadetud varajast tähitud kirja, millel tähitud kirja numbriga silt on vastava templi puudumisel tehtud ajutiste vahenditega — kiri 311 Saksamaale (käsitsi kirjutatud “Weissenstein”), kiri 506 Tallinnasse (ridatempliga “Paide”) ja kiri 811 Tallinnasse (käsitsi kirjutatud “Paide”). Siin aga näha neljas variant, kiri 586 Saksamaale, kus on kasutatud Vene Keisririigi ladina tähtedega R-kleebikut “Weissenstein”. Nagu näha, siis sisemaistel kirjadel kasutati kohanimena “Paide” ja rahvusvahelistel “Weissenstein”. Tõenäoline, et ajutiselt kasutati ka venekeelset “Вейсенштейн” või Ob. Osti “Weissenstein (Estland)” kleebikut, kuid sellist kirja pole mul seni õnnestunud näha. Jätka lugemist

Vale aastanumbriga PAIDE-A postitempel, juuli 1919

1048a-Paide-A-vale-aastanumbriga-Pärnu-Paide-Juuli-1919

See postkaart saadeti Pärnust Paidesse 16. juulil 1919.a. Margistuseks on kasutatud 35-pennist lillemustrimarki, mis oli ette nähtud sisemaistele kirjadele — postkaarditariif oli terve aasta 15 penni. Arvatavasti oli saatjal kodus tagavaraks üks postkontorist ostetud “kirjamark”, mis siis postkaardi peal käiku lasti. Midagi haruldast sellises vale margi kasumises pole, pigem kahandab see tõsiste kogujate jaoks saadetise atraktiivsust kuna saadetis pole tariifne.

Samas on siin näha üks väike kurioosum — aastaarv PAIDE-A saabumistemplil on “18” ehk 1918, kuigi oli aasta 1919. Eks postitöötajad aeg-ajalt eksisid kuupäeva ette keerates, kuid selle PAIDE-A templi vale aastanumbri puhul pole tegu juhusliku ühepäevase apsakaga, vaid vale aastaarvuga templit kasutati juulis 1919 ligi 3 nädalat järjest! Praeguseks hetkeks olen ma näinud nelja vale aastaarvuga saadetist ajavahemikust 3-17 juuli 1919.


English summary: This over franked postcard (correct postcard rate was 15p) was sent from Pärnu to Paide on July 16, 1919. However, on PAIDE-A arrival postmark we see wong year number “18”, instead of “19”. Sometimes postal workers used wong dates on postmarks but on this case I have seen 4 items with PAIDE-A from July 3-17, 1919 which all have wrong year number. So this misdated postmark was continuously in use for about 3 weeks in July 1919.

G. Stammi õlle- ja limonaaditehas Paides, Tallinnasse 05.1919

0635a-G-Stamm-olletehas-Paide-Tallinn-1919-postiajalugu-ee

See atraktiivne tähitud kiri postitati Paidest G. Stammi õlle- ja limonaaditehasest Tallinnasse 27.05.1919. Marke on peal 1 marga eest, mis vastas teise kaalukategooria tähitud kirjale (30 kop/penni 16-30 grammine kiri + 70 penni tähistusmaks). 15-kopikaliste lillemustrimarkide paaril on kohalik postimeistrihammastus, mis iseenesest pole haruldane, kuna Paides kasutati postimeistrihammastusega marke üsna palju. Tähitud kirja number “No 506” on kirjutatud käsitsi ning lisatud kohanimi haruldase “Paide” ridatempliga. Teadaolevalt Paides seda ridatemplit markide kustutamiseks ei kasutatud, kuigi võimalik, et mõnel saadetisel seda mingil põhjusel tehti. Kui kellelgi on sarnase “Paide” ridatempliga kustutatud marke või saadetisi palun andke kindlasti teda. Aga huvitav on ka kalendertempel, millega on kustutatud ümbrikul olevad margid… Jätka lugemist